فلکه موتور آسانسور – قیمت و هزینه تعویض فلکه موتور آسانسور

منظور از فلکه موتور آسانسور چیست و تعویض آن چگونه انجام می شود؟ قیمت فلکه موتور آسانسور چقدر است ؟ هزینه تعویض فلکه موتور چقدر است ؟ همه این سوالات را می توانید از کارشناسان ما در هیراد صنعت آسانبر بپرسید : آسانسور دارای قسمت های مختلفی می باشد که هر کدام وظیفه ای دارند و وجود هر یک و سالم بودن آن امری ضروری می باشد زیرا بیشتر این اجزا ایمنی آسانسور را تأمین می کنند و اگر دچار اختلال شوند ممکن است اتفاق خطرناکی رخ دهد. یکی از این اجزای مهم فلکه موتور می باشد که به سیستم تعلیق آسانسور تعلق دارد.

سیستم تعلیق آسانسور

سیستم تعلیق آسانسور شامل وزنه تعادل ، فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد می شود که این قطعات فقط در آسانسور موجود می باشند و در بالابر ها اینگونه نمی باشد بلکه در بالابر بار تنها به یک طناب فولادی وصل است و یک موتور طناب فولادی را به دور فلکه خود می‌چرخاند و طناب را جمع می‌کند تا بار بالا برود.

در آسانسور به منظور ایجاد امنیت و ایمنی بالا از سیستم تعلیق استفاده می شود که این سیستم باعث ایمنی بالا و حرکت درست و مناسب آسانسور می شود. همان طور که گفته شد فلکه موتور نیز جز سیستم تعلیق می باشد و اهمیت زیادی در ایجاد امنیت در آسانسور دارد. این قطعه ممکن است در اثر عوامل مختلف و فشار زیاد از طرف کابین و وزنه تعادل دچار آسیب و خوردگی شود که در این صورت کارایی مناسبی نخواهد داشت و ممکن است کارکرد آسانسور با مشکل رو به رو شود.

زمانی که فلکه دچار خوردگی شد حتماً باید به تعویض آن اقدام نمایید البته بهتر است بدانید برای این کار باید از یک سرویس کار کمک بگیرید و اگر سرویسکار پیشنهاد کرد باید فلکه تعویض شود. در این قسمت به بررسی فلکه موتور آسانسور و تعویض آن می پردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فلکه در آسانسور چه نقشی دارد؟

فلکه موتور آسانسور

فلکه موتور آسانسور ایمنی آسانسور را فراهم می کند و جز قطعات سیستم تعلیق می باشد این قطعه باعث می شود تا آسانسور به درستی حرکت کند بهتر است بدانید سایر اجزای سیستم تعلیق از جمله فلکه های هرز گرد و شیارها نقش کشش ندارند و فقط به عنوان هدایت سیم بکسل ها طراحی شده اند؛ و در واقع نیروی کششی ایجاد شده به وسیله فلکه گیربکس متناسب با کاهش یا افزایش زاویه پیچش زاویه ای که سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس می پیچند، کاهش یا افزایش می یابد .

بنابراین می توان متوجه شد که استفاده از فلکه هرز گرد، نیروی کششی فلکه گیربکس را کاهش می دهد و این یکی از اساسی ترین اصول سیستم تعلیق آسانسور می باشد. هر یک از این قطعات باید هر چند وقت توسط سرویس کار بررسی شوند و در صورت خرابی تعمیر و در صورت نیاز تعویض شوند تا در کارکرد آسانسور اختلالی به وجود نیاید.

تعویض فلکه موتور آسانسور

تعویض فلکه موتور آسانسور

فلکه اصلی موتور نقش اساسی در ایمنی آسانسور دارد از این رو دائماً در حال استفاده می باشد و در اثر فشارهای مداوم توسط کابین و وزنه تعادل با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض پیدا می کند. بیشتر موارد این قطعه در اثر خوردگی از بین می رود و دچار آسیب می شود. در حالت کلی فلکه موتور حدوداً 5 الی 10 سال عمر مفید دارد و بیشتر از این مقدار نباید مورد استفاده قرار گیرد زیرا نمی تواند کارایی بالایی داشته باشد و حتماً نیاز به تعویض پیدا می کند.

از آنجایی که انتقال قدرت و نیروی موتور و حرکت به سیم بکسل توسط فلکه آسانسور انجام می پذیرد با گذشت زمان آسیب می بیند و حتماً باید شما از یک متخصص کمک بگیرید و در صورت نیاز به تعویض آن را توسط تعمیرکار متخصص و حرفه ای تعویض کنید توجه کنید که برای این که بدانید آیا فلکه دچار خوردگی شده است یا خیر باید اطراف آن را بررسی کنید و اگر براده های آهن مشاهده کردید حتماً باید تعمیرکار آسانسور را برای بررسی بیشتر و انجام تعمیرات لازم خبر کنید. در ادامه به بررسی دلایل خرابی و تعویض فلکه موتور آسانسور می پردازیم.

فلکه آسانسور به چه دلایلی نیاز به تعویض پیدا می کند؟

همان طور که گفته شد فلکه آسانسور فشار زیادی را تحمل می کند از این رو ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند و نیاز به تعویض پیدا کند ولی دلیل اصلی تعویض آن خوردگی می باشد اگر این قطعه دچار خوردگی شود اطراف آن براده آهن دیده می شود که در این صورت باید توسط تعمیرکار مجرب تعویض شود. همچنین دلیل دیگری تعویض فلکه آسانسور می تواند رد سیم بکسل بر روی شیارهای فلکه و فرورفتگی سیم بکسل داخل شیارها باشد.

فلکه اصلی موتور آسانسور در اثر چه عواملی دچار خوردگی می شود؟

  • زمانی که فلکه موتور نسبت به کابین هم راستا نباشد.
  • مغز کنفی سیم بکسل خشک باشد.
  • کشش سیم بکسل ها در هنگام نصب آسانسور تناسب نداشته باشند.
  • اگر میزان سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد با سختی سیم بکسل دارای تناسب نباشند در فلکه خوردگی مشاهده می شود.

هر یک از این موارد بالا اگر در آسانسور وجود داشته باشد فلکه با گذشت زمان دچار خوردگی می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند. همان طور که گفته شد عمر مفید فلکه 5 الی 10 سال می باشد و بیشتر از این زمان حتماً باید تعویض شود البته توجه کنید که شما می توانید این مدل را افزایش یا کاهش دهید اگر در دوره های مشخصی سرویس کار آسانسور را بررسی کند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل آن را برطرف کند ممکن است طول عمر فلکه افزایش پیدا کند.

انواع فلکه موتور آسانسور

فلکه آسانسور در امنیت و ایمنی آسانسور نقش بالایی دارد به همین دلیل باید در حین انتخاب و خرید به جنس و نوع آن دقت کنید. در آسانسورها دو نوع فلکه مورد استفاده قرار می گیرد در آسانسور هایی که دارای ظرفیت بالا و پر تردد می باشند برای استقامت بیشتر و به دلیل این که استفاده از آسانسور بیشتر می باشد از فلکه های چدن ضد سایش استفاده می شود. در خرید فلکه آسانسور دقت نموده و آنها را حد الامکان از نمایندگی های معتبر و دارای مجوز خریداری نمایید.

اما هر دو فلکه پس از چند سال عمر مفید خود را از دست می دهند. و نیاز به تعویض دارند. هزینه تعویض فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد تقربیا یکسان است اما قیمت فلکه اصلی نسبت به فلکه هرزگرد به مراتب بالاتر است. توجه کنید که هرچه برند و جنس فلکه باکیفیت تر باشد به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

قیمت تعویض فلکه موتور آسانسور

فلکه در داخل موتور آسانسور انتقال نیروی محرکه را از سوی موتور به سیم بکسل انجام می دهد از این رو در آسانسور و ایمنی آن نقش اساسی دارد پس باید جنس آن کیفیت بالایی داشته باشد. در کشور ما برخی از فلکه های وارداتی کیفیت بالایی دارند و می توانند در حین تعویض بهترین گزینه برای خرید باشند. همان طور که می دانید فلکه در اثر عواملی مختلف از جمله خوردگی دچار اختلال می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند. این کار توسط تعمیرکار تخصصی آسانسور انجام می شود و حدودا به 3 الی 5 ساعت کار نیاز دارد و علاوه بر هزینه خرید فلکه حق الزحمت تعمیرکار نیز هزینه دارد این مقدار به خود نصاب و یا تعمیرکار بستگی دارد.